Monschau in de winter

22 tot 24 december 2018

De eerste keer Monschau was het hartje zomer, 37 graden en geen wolkje aan de lucht. We stonden op een camping vlakbij het centrum, kampeerde toen nog in de bus en ik had nog nooit gehoord van Monschau. Op de eerste dag werd ik direct verliefd op Monschau en ik ben dan ook nog vaak terug gegaan. Maar: nog nooit in de winter. Terwijl Monschau bekend staat om zijn kerstmarkt! Nick en ik hebben dan ook last minute een appartement geboekt en zijn 2 dagen naar Monschau gegaan.

De eerste tip: vertrek op tijd! Wij waren rond 6 uur aangekomen in Monschau en hebben door de kerst gekte ongeveer 1,5 uur rond gereden voor een parkeerplek. Eenmaal een plekje gevonden om te parkeren moesten we nog zeker 20 minuten lopen. Inmiddels hongerig en moe (en vooruit, een beetje chagrijnig) liepen we de stijle trapjes af. We verblijven in Haus Stehlings, midden in het centrum. Aangekomen bij het appartement waren we aangenaam verrast: heel ruim, mooi gebouw en van alles voorzien. Een hele mooie, luxe badkamer en fantastisch uitzicht. Niet te vergeten: een groot en fijn bed.

Snel even de spullen neergezet en vervolgens op pad om iets te eten. Bij een typisch Duits restaurantje neergeploft voor een overheerlijke schnitzel en een glas apfelschorle. Vervolgens nog even snel over de kerstmarkt gelopen (deze sluit namelijk al om 9 uur) en nog een gluhwein gedronken. De sfeer is – ondanks dat het al om 9 uur dicht gaat – uitbundig.

Monschau

Al vroeg worden Nick en ik wakker. Het is nog aan het schemeren buiten en Monschau lijkt wel uitgestorven. Ik loop een rondje met de hond en geniet even van de rust. Het is behoorlijk druk met de kerstmarkt (gezellig druk!) en nu is er geen kip op straat. Ook de uitgelezen kans om foto’s te maken.

Ontbijten

Uiteraard staat er een ontbijtje bij cafe Kaulard op de planning. Je kunt je dag niet beter beginnen. Harde broodjes, verschillende soorten beleg en uiteraard ook de huisgemaakte jam. ’s middags lopen we een rondje over de markt – nu met daglicht – en zijn niet heel erg onder de indruk van de kramen. Veel eten, veel gluhwein maar weinig leuke hebbedingetjes (wel goed voor te portemonnee). Begrijp me niet verkeerd: de kramen zijn gezellig en de gluhwein is lekker, toch mis ik de hebbedingetjes.

Na twee dagen Monschau vertekken we naar familie om kerst te vieren. Heel fijn om voor de drukke kerstdagen even op te laden met zijn tweetjes. Deze kan weer van onze bucket list af!